loading...
آموزش برنامه نویسی اندروید
گروه نرم افزاری زئوس بازدید : 21 سه شنبه 24 شهریور 1394 نظرات (0)

برای آنکه با مفهوم activity در اندروید آشنا شوید، ابتدا در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید می سازیم و سپس مفهوم activity را بر اساس فایل های پروژه اندروید ساخته شده، شرح می دهیم.

در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan بسازید (نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کنید. نام activity اصلی را نمی خواهد تغییر دهید و همان نامی باشد که به طور اتوماتیک نمایش داده شده)

پس از ساخت پروژه، نام آن در ستون سمت چپ برنامه eclipse نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

به سه فایلی که در فولدربندی پروژه اندروید، آنها را با کادر قرمز نمایش داده ایم دقت کنید. فایل MainActivity.java همان activity اصلی برنامه اندرویدی است که داریم آن را می سازیم. در هنگام ساخت پروژه، می توانستیم نام آن را تغییر دهیم ولی فعلا اهمیتی ندارد و با همین نام، پروژه را ساخته ایم.

خوب حالا بگوییم که اصلا activity چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید را باز می کنید (بر روی گوشی اندروید خود)، ابتدا صفحه ابتدایی آن برنامه می آید که معمولا دارای گزینه های مختلفی است که شما اگر به هر کدام از گزینه ها اشاره کنید، یک صفحه جدید می آید (صفحه قبلی را دیگر نخواهید دید). در برنامه نویسی اندروید، به هر یک از این صفحات برنامه اندروید، یک activity گفته می شود. در واقع ساختار اصلی برنامه اندروید، بر اساس activity ها می باشد و شما تعیین می کنید که برنامه اندروید دارای چه تعداد activity باشد و در هر activity چه اطلاعاتی به کاربر نمایش داده شود و چه فعل و انفعالاتی بین انتخاب های کاربر و آن activity باید رخ دهد.

اگر هنوز مفهوم activity را به خوبی درک نکرده اید، می توان یک سایت اینترنتی را مثال زد. شما در سایت می توانید با کلیک بر روی یک گزینه، به یک صفحه دیگر از سایت بروید. همچنین در سایت، به تعداد صفحات، فایل هایی ساخته شده است که کاربر با فراخوانی هر صفحه، می تواند اطلاعات آن را مشاهده کند. همان طور که هر صفحه سایت، ناشی از یک فایل ساخته شده بر روی سرور می باشد، هر صفحه از برنامه اندروید نیز ناشی از یک activity می باشد که در آن برنامه اندروید، آن activity ساخته شده است.

زمانی که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse می سازید، آن پروژه تنها دارای یک activity است که همان activity اصلی برنامه اندروید است. زمانی که کاربر، وارد برنامه اندروید در گوشی خود می شود، اولین صفحه ای که به وی نمایش داده می شود، همان صفحه مربوط به activity اصلی است. حال شما با توسعه پروژه اندروید، می توانید تعدادی دیگر activity برای پروژه اندروید بسازید.

یک بار دیگر، تصویر فولدربندی پروژه اندروید را نمایش می دهیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که در تصویر فولدربندی پروژه مشاهده می کنید، در زیر نام package پروژه اندروید (در اینجا با نام com.example.kelidestan)، برای هر activity ، یک فایل با نام آن activity و با پسوند java ساخته می شود. علاوه براین، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout ، یک فایل xml ، با نامی دلخواه، باید برای آن activity ساخته شود (نحوه ساخت فایل ها را در مبحثی دیگر توضیح می دهیم و فعلا، تنها روند کلی را خواهیم گفت). همچنین در فایل AndroidManifest.xml ، باید تمامی activity های ساخته شده برای برنامه اندروید، ذکر شوند. فایل AndroidManifest.xml یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید ساخته شده ارائه می دهد.

اگر شما یک activity جدید برای پروژه اندروید بسازید، باید یک گزینه در activity های موجود در پروژه قرار دهید تا کاربر با اشاره به آن گزینه، وارد آن activity شود (مشابه مفهوم ساخت لینک در وب سایت).

بنابراین مراحل اصلی ساخت یک activity را می توان به صورت زیر ذکر نمود :

1- ساخت فایلی با نام آن activity و با پسوند java در پوشه src و در زیر شاخه package پروژه اندروید.

2- ساخت فایل xml برای آن activity ، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout

3- ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml

4- قرار دادن یک گزینه در activity های دیگر (یا تنها یک activity دیگر) برای دسترسی کاربر به آن activity

البته این مراحل را تنها به طور کلی شرح دادیم و در مبحثی دیگر، روش ساخت یک activity را با جزئیات کامل، شرح خواهیم داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
فروش سورس بیسیک فور و اکلیپس
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    دوست دارید بیشتر روی مطالب آموزشی کار کنیم یا فروش سورس؟
    دانلود ADT Bundle

    دانلود ADT Bundle :

    دقت کنید که برای اجرا شدن نرم افزار ADT Bundle ، باید بسته نرم افزاری java را بر روی سیستم خود نصب کرده باشید (JDK - JRE).

    می توانید نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی نرم افزار ADT Bundle را از لینک های زیر دانلود کنید  :


    دانلود مستقیم نسخه 32 بیتی نرم افزار ADT Bundle

    دانلود مستقیم نسخه 64 بیتی نرم افزار ADT Bundle

    دانلود مستقیم JRE  :


    دانلود مستقیم Java Runtime Environment (JRE) 7.0.9 x64.zip

    دانلود مستقیم Java Runtime Environment (JRE) 7.0.9 x86.zip

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 451
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 473
  • بازدید کلی : 19,947